Experiments per a l’eclipse

Fem un poc de Ciència Ciutadana!

Anem a aprofitar l’eclipse d’agost (i els següents) per a fer un poc de ciència de la que tenim a les nostres mans. Des de la Federació s’han proposat alguns experiments, les associacions estem adherint-nos o adaptant-los. Al cas de la SAC tenim varies propostes a fer-vos per si voleu participar.

Tots els experiments estan pensats per a poder posar-los en marxa i oblidar-nos d’ells, de manera que no tinguem que prestar-lis atenció durant l’eclipse, així ens podrem centrar en el que interessa: contemplar el fenomen.

Recomanem llegir la GUIA EN PDF dels experiments. Aquesta guia és un esborrany, ja quasi definitiu però al que afegirem coses. Per tant recomanem estar atents a canvis. (Habrá una versión en castellano un poco más adelante)

Propostes des de la SAC:

  • Medició de la baixada de llum amb mòbil (o tablet)
  • Medició de la baixada de temperatura amb mòbil (o tablet)
  • Enregistrament del nostre ritme cardíac.
  • Medició de llum, temperatura i altres factors amb arduino..
  • Observació de l’eclipse en radio (11GHz).

Les tres primeres son relativament simples i accessibles a tots. Les dos últimes un poc més avançades. Podeu participar només en un, en dos o en els que vullgueu.

Per part de la federació hi ha alguna proposta més avanzada que estem estudiant, en especial de cara a l’eclipse de 2027 (com la repetició de l’experiment de Eddington).

Pròximament anirem pujant ací les instruccions i com participar de cada experiment. De moment vos recomanem que aneu desenpolvant mòbils que tingueu retirats i tablets i aneu mirant si funcionen les següents apps (per ordre de preferència):

  • phyphox
  • Luma Lux

Abans de l’eclipse (probablement juliol, o pot ser finals de juny) farem un o més tallers destinats a preparar tot açò.

Conjunt d’arduino + sensors que està preparant el nostre soci Rodrigo Castillo de cara a l’eclipse.

En qualsevol cas, el document a seguir és la GUIA dels EXPERIMENTS